Åmlibunad

Bunader Lux

Gjør en avtale

Bunader som representerer siste ledd i en folkedraktutvikling. Folkedrakten, fikk etterhvert ny interesse og funksjon som bunad til fest, uten å ha gått ut av bruk. Bunader som er systematisk rekonstruerte på grunnlag av bevarte, gamle folkedraktplagg, fra samme område, periode og drakttype. Bunader som er laget på grunnlag av et tilfeldig og mangelfullt gammelt draktmateriale. De delene man ikke fant forbilde til ble utformet i stil med resten av drakten. Bunader som helt eller delvis er fritt komponerte.

Bunader Lux

SYDD FOR Å VÆRE I GENERASJONER
Fundamentet for bunaden er folkedraktene som lenge levde en anonym tilværelse på landsbygda. Fra midten av 1800-tallet begynte ungdom å bruke bondeklær som et symbol på norsk identitet, men det var også et opprør mot embetsmannskulturen og eliten i byene. Overklassejenta og forfatteren Drude Janson skapte furore når hun i 1872 møtte opp i selskap iført bondeklær.
Hulda Garborg var en ivrig forkjemper for det norske, og hun var en del av det kulturradikale miljøet rundt Christiania Arbeidersamfunn fra 1880-årene. Med utgangspunkt i en folkedrakt fra Valdres, lagde Garborg i 1914 en helt ny drakt. Hun endret på snittet og hentet broderier fra en gammel fløyelslue. Denne metoden, ved å ta mønster fra én draktdel som så blir overført til hele bunaden, dannet skole og er benyttet for de fleste bunader laget i Norge. Utover 1920-tallet blir bunaden stadig mer populær, og flere bygder og byer vil ha sin egen variant.
I 1947 ble Statens bunadsnemd opprettet. De var opptatt av hva som var riktig og galt, og utover 1950-tallet ble forvaltningen av bunadstradisjonen mer konservativ, noe som igjen gav opphav til myten om bunadspolitiet. I dag er Norsk institutt for bunad og folkedrakt et rådgivende organ som også driver forskning på- og formidling av bunaden i et kulturhistorisk perspektiv, og gjør forøvrig en strålende jobb.
Bunadbruken er mer populær nå enn noensinne, og det finnes rundt 450 drakter og plagg som går under navnet bunad. Utviklingen av bunaden kan gjerne deles i fire kategorier:
 

Follobunad med rødt skjørt og grønt liv

Bunader LUX

En rød beltestakk er en livlig og energisk del av norsk tradisjon, kjennetegnet ved sin rike rødfarge og detaljerte broderier.

Jul i Norge vinter

Beltestakk med dekorative bånd

På slutten av 1800-tallet var beltestakken med elegante bånd et fremtredende statussymbol. Fra omtrent 1830 til 1870 var det særlig vanlig å pynte beltestakken med intrikat broderi. Imidlertid endret dette seg da det ble mulig å skaffe ferdige bånd fra omreisende handelsmenn som spesialiserte seg på dette. Mens alle kunne utføre broderiarbeid selv, representerte det å kjøpe ferdige bånd nå en markering av økonomisk velstand.

Varieteten av bånd som ble anvendt på den tiden var svært mangfoldig. I dag har vi derfor gleden av å kunne velge blant et bredt spekter av dekorative bånd til beltestakken.

Beltestakk fra Telemark

sortert etter hovedfarge

Beltestakk med blå bånd Bergitte

Beltestakk blå

Den blå beltestakken med bånd inkarnerer den norske tradisjonen med sin dype, rolig blå farge og nøye utformede dekorasjoner. På slutten av 1800-tallet ble denne særegne beltestakken et fremtredende symbol på status. I perioden fra omtrent 1830 til 1870 preget intrikat broderi beltestakken, men etter hvert som ferdige bånd ble tilgjengelige fra omreisende handelsmenn, ble det å velge slike bånd et tydelig tegn på økonomisk velstand.u003cbru003eBåndene som prydet beltestakken den gang, varierte i stor grad. I dag kan man velge blant en mangfoldig samling av dekorative bånd for å komplementere den blå beltestakken. Denne stilen representerer ikke bare et dypt forankret kulturelt arv, men også en tidløs skjønnhet som fortsetter å være et symbol på kulturell stolthet.

Beltestakk Agnete | Beltestakk lilla med broderierfra Telemark Agnete lilla

Beltestakk lilla

Den lilla beltestakken forener tradisjon med en unik stil, og utmerker seg gjennom sin sjeldne og aristokratiske fargetone. Denne distinkte beltestakken representerer et smakfullt møte mellom tidløs arv og individualistisk estetikk. Lillafargen, sjelden brukt, gir et subtilt uttrykk for eleganse og raffinement, som skiller seg ut blant andre mer konvensjonelle farger.u003cbru003ePå slutten av 1800-tallet, da beltestakken ble et symbolsk plagg, ville den lilla varianten ha vært et ekstraordinært uttrykk for luksus og raffinert smak. Mens den opprinnelige beltestakken ofte ble prydet med intrikat broderi, ville den lilla versjonen fremstå som et ekstraordinært kunstverk, med bånd og detaljer som forsterker dens eksklusivitet.u003cbru003eI dag, med et mangfold av tilgjengelige bånd og dekorasjoner, kan den lilla beltestakken tilpasses etter individuell smak og stil. Den forblir et levende symbol på arv og personlig uttrykk, og dens lilla fargetone fortsetter å bære med seg essensen av sjelden skjønnhet og aristokratisk eleganse.

Blå beltestakk med bånd

Tilbehør til Beltestakk fra Telemark

I år må vi gi avkall på 17. mai-tradisjoner som barnetog, sekkeløp og store hagefester. u003cbru003eBra det bunadstradisjonen kan opprettholdes! u003cbru003eVi har det du trenger til bunaden.

Jakke til beltestakken

u003cbru003eJakka blir kalla trøye eller kufte og er sydd i svart ullstoff.u003cbru003eTrøya var i starten svært lik rautrøya  i snitt og dekor, men endra snitt utover i perioden. Spesielt i overgangen mellom raudtrøya og beltestakken, kunne den vera i farger som mørkeblått og grønt. Ryggen blei kortare og breiare, mens framstykket blei lengre. I bruk kan det gje inntrykk av at trøya tippar framover.u003cbru003eTrøya er fortsatt ei omslagstrøye, som hektas på venstre side.

Beltestakk rod
Beltestakk med lilla bånd

Kontakt en spesialist

Kontakt oss på telefon, via kontaktskjemaet på hjemmesiden, eller epost.  Besiktigelse, prøving og bestilling av bunad gjøres etter avtale. Vi er tilgjengelige for avtale alle dager i uken, lørdag, søndag, i ferier og på høytidsdager. Alle henvendelser besvares samme dag.